jueves, 31 de diciembre de 2009

O DEBATE SOBRE O FAMOSO "EXAMEN DE ESTADO" EN LA NOCHE DE SANTIAGO DE COMPOSTELA

–III–

O xornal compostelán La Noche publicaba (5/10/1946) un artigo enviado pola F.A.E. (Federación de Amigos de la Enseñanza) que remataba con estes dous parágrafos:

"Resumiendo. No puede volver la esclavitud de los Colegios de la Iglesia sin violar, sustancial y gravemente, el derecho de ésta a organizar Colegios tal como está consignado en el canon 1.375.

El Examen de Estado ante tribunales universitarios neutrales, nos acerca al libre ejercicio del derecho docente de la Iglesia."

Definitivamente, asociacións e figuras eclesiásticas e seglares deixaban perfectamente clara a súa posición fronte á calquera intento de modificación substancial do malfadado Exame de Estado. Efectivamente, a preocupación da Lei de 1938 polo logro dunha mocidade profundamente católica, cunha rigorosa formación humanística e un claro e acendido espírito patriótico, non eran en ningún caso, nin por parte de ningún dos contendentes, motivo de polémica. Unha vez máis a loita por uns intereses moi concretos lograba disimular o verdadeiro fondo da cuestión consentídolle a un Goberno fascista amosarse de todo comprensivo coas aspiracións daqueles que o único que ían lograr era debilitar a un socio tan perigoso como a Igrexa.

É mesmo neste sentido como podemos entender a belixerancia de profesores como D, Manuel Rabanal, quen, a través das súas "Nebulosas" (columnas de La Noche) mantivo unha activa defensa da necesidade de eliminar o denostado Exame de Estado. Sería endebén o aragonés Ángel Canellas López, Catedrático de Paleografía e Diplomática da Universidade de Santiago de Compostela, institución na que ostentou o cargo de Decano, quen, no xornal La Noche os días 13/7/1946 e 7/9/1946 publicaría dous interesantísimos artigos, respectivamente, "La famosísima Reválida" e "La tercera famosísima Reválida", antes da súa definitiva partida para a Universidade de Zaragoza. O seu coñecemento do Ensino Medio, como Decano que foi do Ilustre Colexio de Doutores e Licenciados en Filosofía e Letras e en Ciencias de Galicia, unido a súa condición de catedrático universitario, outorgábanlle unha especial autoridade ás súas opinións.

O primeiro dos artigos –"La famosísima Reválida"– comezaba así:

"El Estatuto de Enseñanza Media implantado en tiempos del Ministerio de don Pedro Sáins Rodríguez, fué el padre del Examen de Estado, colofón de los estudios de Enseñanza Media. Su artífice jamás imaginaría para su engendro un porvenir tan excepcionalmente pródigo en discusiones de todo género, intención y acierto."

Logo examinaría as razóns que para él podían xustificar "que el régimen actual de la Enseñanza Media, en su totalidad, no merece plácemes de nadie". Os alumnos protestan do número excesivo de materias por curso; os pais non entenden a supresión dos exames intermedios ao longo do bacharelato, tendo que xogar sete anos de traballo diante dunha única proba; "los profesores de Enseñanza oficial, con razón sienten menoscabados sus legítimos derechos y obligaciones; e os Colegios privados legalmente reconocidos y los profesores licenciados con los problemas inherentes a la justísima imposición estatal de exigencias mínimas de profesorado titulado, de locales convenientes y demás aledaños." Aínda que non quere entrar na "curiosa historia de los gremios que adoran, por las razones que ellos tendrán por legítimas y convenientes, la zarandeada Reválida de Enseñanza Media en su organización actual", nin ten a seguranza de que "el sistema de un exámen final estatal merecería los plácemes de todos, trasladado a los Centros oficiales de Enseñanza Media con cuantas modalidades fueran pertinentes para garantir la participación de los Colegios privados legalmente reconocidos", si que lle parece de interese, "como profesor universitario, consignar que la Universidad no fué ni es partidaria de realizar ella el exámen de Estado de Bachillerato."

A exposición das razóns que dende o punto de vista do profesor Canellas explicaban esta última afirmación, ademais de abrir un novo fronte no debate sobre o Exame de Estado, ían incorporar ao mesmo un bo número de participantes. Resumidas, eran estas as tres razóns principais nas que se baseaba o autor do citado artigo para afirmar que a Universidade non era en absoluto partidaria de tal exame.

A primeira, "porque ningún profesor universitario cree en la eficiencia destas pruebas: los ejercicios escritos sobre temas enviados de Madrid, demuestran para vergüenza del profesorado de Enseñanza Media, que los futuros bachilleres saben actualmente menos latín, menos matemáticas, menos redacción y composición que cuando sólo contaban para la preparación de los alumnos con un curso de nociones de Gramática castellana, dos cursos de Latín y cuatro cursos de Matemáticas. Los ejercicios orales sobre llevar a conclusiones similares a las apuntadas para los escritos, demuestran algo peor: que el Bachillerato, evidentemente cargado de asignaturas por la Ley, y encauzado por la sóla preocupación de triunfar a los siete años vista en la Reválida, es un indigesto bagaje que ha hecho olvidar a los alumnos los conocimientos fundamentales de la Enseñanza Primaria en su grado superior, sin haberles servido de instrumento formativo de la personalidad."

A segunda, porque o que de verdade desexa o profesorado universitario é ver implantado o exame de ingreso na Universidade, porque para garantía del éxito de su docencia le interesa participar en la selección de sus futuros alumnos".

A terceira razón sería a liberación que tal decisión significaría para o profesorado universitario.

O segundo artigo do profesor Canellas, "La tercera famosísima Reválida", sería xa unha resposta a algúns dos profesores que se sentiron aludidos negativamente no artigo anterior, e moi concretamente o catedrático de Grego Manuel Rabanal.

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