miércoles, 30 de diciembre de 2009

O DEBATE SOBRE O FAMOSO "EXAMEN DE ESTADO" EN LA NOCHE DE SANTIAGO DE COMPOSTELA

–I–
Partidarios e detractores intentaron poñer de relevo, respectivamente, as virtudes e os vicios dunha proba académica que, en calquera caso, nacera fundamentalmente como resposta á exixencia da Igrexa da separación pedagóxica na mesma da función docente e examinadora. Punto de vista que claramente intentaba disimular o rechazo a un sistema no que, até entón, todos os estudantes, de centros públicos e privados, tiñan de revalidar necesariamente cada ano o nivel dos seus coñementos diante dun tribunal composto por profesores oficiais de Ensinanzas Medias. Pola súa banda, o Exame de Estado tiña lugar na Universidade e diante dun tribunal composto por profesores universitarios.
Seríamos, endebén, inxustos se intentáramos acusar á Igrexa de escuros intentos de desprestixiar a un recoñecido corpo de catedráticos de Ensino Medio. Con toda claridade defendeu entón o que ela entendía como un dos seus dereitos fundamentais, non só fronte a este profesorado, senón tamén e con toda rotundidade fronte ao mesmo Estado. O Xesuíta P. Gabino Márquez escribía nun artigo publicado no xornal compostelán La Noche –"En torno al Examen de Estado. ¿Cuál de los métodos está más en consonancia con la verdadera libertad de la enseñanza?"– (28/10/1946):
"¿Cuál es la doctrina de la Iglesia en este punto? Pues si la Iglesia ha enseñado algo que se roce con la solución de este pleito, por ahí habría que empezar antes de entrar de lleno en la solución del problema pedagógico."
"Esto es elemental para todos los católicos; y todos, por fortuna, lo somos: Catedráticos oficiales, profesores de Enseñanza privada, periodistas, escritores y técnicos de la Enseñanza. Unos lo proclaman y alardean de ello, otros lo silencian, pero lo sienten."
(...)
"¿Quién tiene derecho a enseñar? Ese es el punto que hoy nos interesa. , la libertad no existe, sobre todo en la enseñanza secundaria; sólo existe la enseñanza oficial. El Colegio particular no es más que una sucursal del Instituto; de él recibe sus programas para seguir su plan pedagógico; sus textos para preparar esos programas, los exámenes para hacer eficaces sus textos y programas, y aún le queda a la Autoridad oficial docente facultad para cerrar los Colegios, cuando no reunen las condiciones higiénicas o pedagógicas a su juicio necesarias>."
Concluíndo:
"Tal es la libertad que del Estado espera la Iglesia si se implanta el examen por asignaturas en el Instituto. Es decir, en ese régimen la Iglesia gozará de libertad teórica; pero el Gobierno ejercerá el monopolio práctico, en vez de defender, amparar y aún proteger la libertad de la enseñanza eclesiástica, como en su encíclica [Divini Illius Magistri] manda el Romano Pontífice."
Quedaba perfectamente claro: o que a Igrexa non estaba disposta a aceptar era unha posible reforma que levara aparellada a desaparición do Exame de Estado e a volta ao antigo sistema coa obriga de que os alumnos de centros privados tiveran que revalidar os seus estudos nun exame no Instituto que se lle sinalara. É dicir: a Igrexa non podía consentir que os seus centros de Ensino Medio non tiveran a mesma categoría académica que os Institutos do Estado. Cuestión esta na que remataría centrándose o debate aberto sobre a oportunidade de suprimir ou reformar o oficial Exame de Estado.

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